Tentoonstellingen

Binnenkort

  • 10.03.2017>02.07.2017: Rik Wouters – retrospectieve
  • 10.03 > 02.07 2017: Pierre Lahaut – Focustentoonstelling  – patio 0
  • 10.03 > 02.07 2017: Angel Vergara – Zaal Bernheim
  • Remigio Cantagallina – Old Masters 12.05>27.08.2017
  • > …..: Breugel Unseen Masterpieces – Old Masters

Rik Wouters – retrospectieve

Wouters-8660-L

Rik Wouters (21 augustus 1882- 11 juli 1916), een vermaard Belgisch kunstenaar van het begin van de 20e eeuw, was eerst beeldhouwer en interesseerde zich vervolgens tijdens zijn studies aan de Academie voor Schone Kunsten van Brussel voor de schilderkunst.

De werken van Rik Wouters zijn gekenmerkt door een kleurenrijkdom, authentieke ongekunstelde onderwerpen, een herkenbare beeldtaal die de toeschouwer rechtstreeks aanspreken. Rik Wouters beschrijft het zo “Leven is schilderen, beeldhouwen en tekenen, even alledaags als eten. De schoonheid is grenzeloos en ik verzeker u dat ik er genoeg grondstof zal uit halen om het naar mijn hand te zetten in vorm en verf. De rest is in handen van de tijd…”.

Wouters koestert een grote bewondering voor het werk van James Ensor, Rodin en Paul Cézanne, met wie hij in Parijs in contact komt en die een belangrijke wijziging teweegbrengen in zijn manier van werken. In tal van werken herkennen we zijn echtgenote Nel, zijn grote liefde en muze. De Eerste Wereldoorlog en ziekte hebben de carrière van Rik Wouters grondig beïnvloed. Hij overleed in Amsterdam op 11 juli 1916 op 33-jarige leeftijd.

Het oeuvre dat Rik Wouters in een korte periode realiseerde, ontstond tijdens een periode van turbulente artistieke vernieuwingsdrang waarin avant-gardistische kunstenaars de toon zetten voor de verdere ontwikkeling van de beeldende kunsten.


Pierre Lahaut – focustentoonstelling

Pierre Lahaut, leraar in verschillende scholen en schilder, wordt in 1957 lid van de groep “Jeunes Figuratifs Belges” en is medestichter van de groep Axe 59.

De tentoonstelling in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België focust op de periode van de jaren 1960. Vanaf 1958 verschuift de voorkeur van kunstenaar Pierre Lahaut naar het non-figuratieve en lyrische bewegingen eerder dan naar geometrische gehoorzaamheid. In Patio 0 worden een 40-tal werken getoond.

De installatie Digital Experience laat toe een volledig portret en de persoonlijkheid van de kunstenaar weer te geven aan de hand van foto’s en video’s.

In een van de films (*L’art au bout des doigts “Le peintre Lahaut”, gerealiseerd door Claude Lebrun, RTBF, 03.08.1968) zien we Pierre Lahaut zelf zijn tentoonstelling in het Paleis voor Schone Kunsten in 1967 voorstellen.

Tevens kunnen we enkele fragmenten van de uitzending 50°Nord – RTBF zien die een overzicht geeft van de volledige carrière van de kunstenaar (1958-2008) ter gelegenheid van de retrospectieve tentoonstelling in het Museum van Elsene in 2011.


Angel Vergara – zaal Bernheim

De Spanjaard Angel Vergara kwam in ballingschap naar Brussel in 1964 en studeerde aan de Academie voor Schone Kunsten. Hij ontdekte in de musea de grote meesters! De tentoonstelling refereert naar Baudelaire die 100 jaar geleden economisch en politiek asiel vroeg in Brussel. Wij treffen de beroemde schilderijen-video’s van Vergara aan die verwijzen naar de vijf conferenties die Baudelaire gaf over zijn conceptie van de moderniteit.

Documenten, voorwerpen, realisaties tonen de toestand tussen 1870 – België was de tweede economische wereldmacht – en 1970, de periode waarin het land opnieuw welvarend werd en talrijke kunstenaars uit de hele wereld aantrok.

De perceptie “modern” uitgedrukt door Baudelaire, vindt weerklank in de “moderniteit” van de artistieke en intellectuele avant-garde. Deze ideeën vinden we terug in de keuze van de werken van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België.

Dankzij de opkomst van een nieuwe generatie kunstliefhebbers en Belgische verzamelaars, gevoelig voor de modernistische ideeën van de kunst, geraakten werken van de Fluxus-beweging, Pop, minimale, conceptuele kunst, Arte povera… verspreid. Zij hadden een grote invloed op kunstenaars in Brussel, Antwerpen, Gent en Luik.

Alle informatie ovr de tentoonstellingen


Bruegel Box – Unseen masterpieces

De KMSKB tonen het resultaat van verscheidene jaren onderzoek rond het werk van Pieter Bruegel de Oude. De geheimen van fantasmatische personages en enigmatische voorwerpen in het doek “Val van de Opstandige Engelen” konden hierin ontluisterd worden.

Dit werk doet nadenken over het gevaar voor de mens in zijn zoektocht naar kunst, kennis en politiek, een universeel thema dat tot op heden al zijn kracht behoudt.

De val van de opstandige engelen vormt het begin van een serie projecties rond sleutelwerken uit onze collecties. Nieuwe technologieën laten ons toe om ze op een nieuwe en ongeziene manier te benaderen.

In het digitale tijdperk is de Bruegel Box een nieuwe vorm van museale ruimte.

Deze opstelling laat de toeschouwer daadwerkelijk binnen in het universum van Breugel en zijn originele visie op een wereld in volle verandering. Dankzij een unieke multimediale installatie kan de bezoeker in het hart van de onzegbare, wervelende chaos van het werk doordringen.

Wist u dat de KMSKB de tweede grootste collectie van Bruegel in de wereld bezitten, na deze van het Kunsthistorisches Museum – Wenen – Oostenrijk?

www.fine-arts-museum.be