Tentoonstellingen

21.05 2025 > 19.10 2025
Saul Steinberg. The Americans. Expo ’58 revisited
TENTOONSTELLINGSRUIMTE +1

Voor het Amerikaanse paviljoen op de Brusselse wereldtentoonstelling van 1958 levert Saul Steinberg (Râmnicu Sărat 1914 – New York 1999) een uitzonderlijk staal van zijn kunnen. In een reusachtige collage geïnspireerd door de “American way of life” kan hij zijn creativiteit de vrije loop laten. Na afloop van de wereldtentoonstelling wordt The Americans door de Belgische staat gekocht en ondergebracht in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB). In de lente van 2025 vormden de drie hier getoonde reeksen panelen de setting van een persvoorstelling van het Belgische lederwarenhuis Maison Delvaux tijdens de Parijse modeweek. Maison Delvaux kreeg de werken uitzonderlijk in bruikleen als Diamond lid van de KMSKB Corporate Club. In dit kader steunt Maison Delvaux de restauratie van de getoonde panelen en de andere vijf reeksen die zo in al hun glorie hersteld zullen worden.

 

21.05 2025 > 19.10 2025
Léon Spilliaert, Be.PAPER & Ensor intime
ZAAL SPILLIAERT

Een selectie werken op papier van de Belgische kunstenaar Léon Spilliaert zal opnieuw in rotatie te zien zijn in een 120m² grote zaal die volledig werd gerenoveerd en opnieuw opent voor bezoekers. In de zaal is ook de presentatie Be.Paper te zien, voornamelijk gewijd aan de ontdekking en vernieuwing in de Belgische kunst op papier in het interbellum (1918-1950). Het werk van Léon Spilliaert (Oostende 1881 – Brussel 1946), dat nagenoeg uitsluitend op papier is vervaardigd, heeft een belangrijke plaats in de verzameling van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. De meeste werken zijn rechtstreeks bij de kunstenaar en zijn familie verworven. Als blijk van erkenning is deze naar hem vernoemde zaal gewijd aan moderne werken op papier (19de eeuw tot op vandaag). Tot slot zal in de zaal ook het uitzonderlijke Rousseaualbum te zien zijn. Het maakt deel uit van de collecties van het KMSKB en bevat intieme brieven en tekeningen van Ensor aan de familie Rousseau in Brussel. Het album was met de jaren fragiel geworden en werd recent dankzij een crowdfundingscampagne samen met de Koninklijke Bibliotheek van België (KBR) gerestaureerd.

 

21.05 2025 > 01.03 2026
Hedendaagse kunst – Een blik op recente aanwinsten
ZAAL 54

Deze presentatie is een voorbode van de terugkeer van de collectie hedendaagse kunst in de permanente presentatie van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Het verklaart ook de aankooprichtlijnen van het museum voor werken die werden geproduceerd tussen het midden van de jaren 1960, een periode die werd gekenmerkt door vele esthetische omwentelingen, en vandaag. Verder is het ook essentieel dat het museum meer zichtbaarheid geeft aan kunstenaars van buiten Europa, omdat de geschiedenis van de hedendaagse kunst meer dan ooit een mondiaal perspectief heeft. In een wereld vol spanningen, onzekerheden en vragen zijn ook maatschappelijke kwesties een leidraad voor de aankopen van het museum. De KMSKB wil ook haar dank uitspreken aan de mecenassen en kunstenaars die het museum in staat hebben gesteld om verschillende werken in onze verzameling op te nemen.

 

07.10 2025 > 08.03 2026
Georges Meurant meets Bonolo Kavula
Nieuwe permanente zaal gewijd aan moderne en hedendaagse kunst

In een nieuwe permanente zaal gewijd aan moderne en hedendaagse kunst – waarvan de opstelling twee keer per jaar verandert – openen de KMSKB een eerste tentoonstelling gewijd aan de Belgische schilder Georges Meurant (1948-2023) en de Zuid-Afrikaanse kunstenares Bonolo Kavula (°1992). De tentoonstelling heeft tot doel een dialoog tot stand te brengen tussen werk uit de KMSKBcollectie en werken uit externe collecties. Georges Meurant, een groot kenner van het Kasaï-borduurwerk, heeft een picturale praktijk ontwikkeld die geïnspireerd is door deze motieven, zonder ze te kopiëren. Het was eerder de manier waarop ze werden geconstrueerd die hem leidde tot het creëren van een zeer persoonlijke stijl. Het werk van Bonolo Kavula, op het kruispunt van borduurwerk, beeldhouwkunst en installatie, doet denken aan het werk van Georges Meurant en aan de textielkunst, met zijn seriële aard, zowel minimaal als complex, met afwisselend heldere en donkere kleuren. Deze presentatie is een gelegenheid om de dialoog tussen een traditionele kunstvorm van het Afrikaanse continent en de praktijk van een westerse schilder te bevragen, waarbij wordt aangetoond dat reflectie niet synoniem is met toe-eigening.

 

19.11 2025 > 19.04 2026
Fragile ! Poederige materialen op papier in het Belgische fin-de-siècle
ZAAL SPILLIAERT (# FOCUS 2)

De nieuwe Spilliaertzaal, gewijd aan moderne werken op papier,
presenteert het onderzoeksproject FRIABLE. Een twintigtal tekeningen uit de collecties worden tentoongesteld om de resultaten van dit innovatieve vierjarige onderzoeksproject te delen met het grote publiek. Rond 1900 beleefde het gebruik van pastel en andere poedervormige tekenmaterialen een revival, ook in het Belgische artistieke landschap. Kunstenaars als Henry De Groux, Berthe Art, Georges Lemmen en Léon Spilliaert maakten enthousiast gebruik van pastel, potlood en houtskool, zowel voor snelle schetsen als voor intieme tekeningen of grote op zichzelf staande werken. Deze fragiele werken vormen nu echte uitdagingen op het vlak van conservering en tentoonstelling. Sinds 2022 werken de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België samen met de KU Leuven (KUL), het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (IRPA-KIK), de École nationale supérieure des arts visuels (ENSAV La Cambre) en het Rijksmuseum Amsterdam om het behoud en beheer van deze gevoelige werken op papier te bestuderen. Deze #Focus2 presentatie in de Spilliaert zaal toont een selectie van de geanalyseerde werken, samen met de resultaten van de technisch-materiële studie.

 

19.11 2025 > 19.04 2026
ART X GENDER
Permanent Collection Tour

Het doel van de tentoonstelling is om te onderzoeken hoe genderstereotypen voorstellingen in de kunst beïnvloeden. Opgezet als een levende ruimte voor onderzoek en uitwisseling, nodigt de selectie het publiek uit om hun percepties in vraag te stellen en actief deel te nemen aan een collectieve reflectie over de normen, identiteiten en rollen die geassocieerd worden met de ene of de andere “sekse”, terwijl deze afscheiding zelf in vraag wordt gesteld.

Op het programma >

  • Verdiepende brochure beschikbaar voor het publiek.
  • Rondleidingen en “Stereotypen” parcours doorheen het museum.
  • Een reeks evenementen vanaf november: speciale dag, conferenties, rondetafelgesprekken en artistieke voorstellingen.

 

Alle informatie over de tentoonstellingen

www.fine-arts-museum.be